søndag 5. november 2017

Fra Mummimamma til Snorkfrøken

I kveld gleder jeg meg til å vise dere et aldri så lite stort prosjekt jeg har puslet med i noen uker ;)


Det startet med at jeg fant disse überschtilige små figurene inne på butikken Sukkerspinn på epla.no; mummimamma og -pappa i leire, laget for å sitte på kanten av en kopp. Perfekt liten bursdagsgave til Inga Datter, tenkte jeg, som i kraft av å være blodgiver har en anselig liten samling med mummikrus i kjøkkenhylla si :)

Jeg kunne jo ha stanset her, men så kom jeg over en tedispenser a la mummihus - og dermed var det gjort; jeg måtte prøve å lage en. Jau jau. En firkantig dispenser og et rundt hus. Mye prøving og feiling underveis, leting av bilder, utregning av omkrets og i det hele tatt noe å bryne seg på... Og er ikke det morsomt? Jo. Det er det. I hvert fall når man er ferdig ;)

Vel - her er det bare å ønske velkommen til Mummidalen:

Fra inngangspartiet går vi rundt...

...og rundt...

...og rundt til verandaen...

...og rundt...

...og rundt til vi nesten er ved inngangen igjen. Der inne er teen lagret i stedet for vinterveden :)

Detaljbilde på dette.

Detaljbilde fra verandaen. Taket holdes opp av sugerør som er stukket gjennom en pappskive som til slutt er kledd med mønsterark.

Stairway to heaven?
Stigen er laget av spraymalte fyrstikker som er delt i to og limt fast til scrappefloss.

For å komme til husets kjerne, altså teen, løftes taket av og denne innerboksen ut. Den er kvadratisk for å gi støtte til det runde huset. Den er laget av papp og kledd med mønsterpapir. For å gi lys i vinduene limte jeg fast en liten lyslenke på utsiden av denne boksen.

Selve dispenseren skal romme en helt vanlig eske med te, som jo ikke er kvadratisk. Dermed måtte det en holder inni innerboksen. Sidene på denne brettes bare på plass rundt teboksen...

...før hele sulamitten dyttes ned i innerboksen.

Oppå te-boksen er det plass til lyslenkens batteriboks, sånn at lyset i huset lett kan slås av og på.

Tedispenserhuset er laget av kartong. Til taket og trappene og dørene og detaljene har jeg brukt mønsterark fra Maja Design. Mer har jeg ikke å si om huset, tror jeg, men du trenger ikke å spørre om jeg har mal. Det har jeg så definitivt ikke ;) Dette huset har jeg laget en gang for alle. Det er trygt og godt plassert i Trondheim, hos en jublende glad datter. Bedre blir det ikke.

Bedre blir det ikke.

8 kommentarer:

Berit sa...

Wow!!! For en jobb - men du og du for et resultat! Super flott!
Og noen ganger holder det med at det blir til underveis - og at der ikke finnes noe mal betyr at man må prøve og feile om man ønsker seg et sånt prosjekt. SUPERT! 😍

Anonym sa...

Jeg koser meg skikkelig når jeg leser og ser hvordan/hva du har gjort for å komme fram til det ferdige resultatet! Du er så oppfinnsom, og detaljene er så gjennomført flotte! Ingen over ingen ved siden, du er bare helt fantastisk! <3 Klem fra Hege.

Hill-Iren sa...

Wow! Den var utrolig flott. Hill-Iren

Scrapperypa sa...

For et mesterverk!!! Mange lange timer og mye grubling kan jeg tenke meg

Hanne sa...

Tusen takk for gode ord, Berit!

Hanne sa...

Tusen takk for gode ord og god klem til deg, Hege 😊

Hanne sa...

Hjertelig takk, Hill-Iren! God klem til deg 😊

Hanne sa...

Tusen takk, Agneta! Det tok sin tid, ja, mye pirk og grubling underveis - men artig 😊