fredag 31. oktober 2008

Før brukte jeg stoff...

... men det er en stund siden nå, da, stoffbruken min skriver seg nemlig tilbake til tiden f.Kt. (før Kort) Jeg vil ikke si jeg var misbruker, men likevel har jeg et par-fem skuffer fulle av vakkert og nyttig stoff som jeg lenge har hatt lyst til å bruke på kort. Derfor klødde det ekstra i fingrene etter å gå løs på ukens utfordring i Sukkersött-bloggen. Den går nemlig ut på å bruke stoff på en eller annen måte og i en aller annen form. Etter to forkastede utkast slapp dette kortet gjennom nåløyet, bokstavelig talt ;)
The challenge at Sukkersött this week is to use any kind of textiles at your card. Because I did a lot of quilting earlier, I have loads of fabrics, and I've used one of them for this Christmas tree.
Først skar jeg ut en trekant i mønsterpapiret fra Papirdesign (du grønne glitrende hadde jo vært det optimale, men det hadde jeg brukt opp, så da fikk det bli glade jul). Så klippet jeg ut et par lag platevatt, like store som denne trekanten, og til slutt en trekant stoff, omtrent 1 cm større på alle kanter. "Sømmonnet" ble tapet fast på baksida av mønsterpapiret før jeg sydde en stikning rundt kanten. Vatten gjør at juletreet får en tredimensjonal effekt.
I cut out a triangle from the DP, and then a couple of batting sheets to give the tree a 3D effect. Then the fabric is cut approximately half an inch larger, glued at the back and then stitched to the card.
Juletrelenka er en ferdig perletråd.
I've cut some of the Christmas tree decorations from the Basic Grey DP, as I've used for the backgrund, and added them at the front.
The star at the top of the tree is also a fabric one - it's a part of a ribbon.Vatt + stoff = nålepute. Juletrekulene er pyntenåler som er stukket inn her & der :)
Just like a pin cushion, I've used some decor needles to make the Christmas tree decorations.

Så da håper jeg dette kan inspirere de av dere som har noe stoff liggende, i en eller annen form - blonder, filt, stoff, whatever - til å bruke det på et kort. Lykke til :)

27 kommentarer:

Kristine sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
Kristine sa...

"Sydame Hanne legger i vei. Sydame Hanne sier "hei hei". Ut på sine små eventyr med en nål og sitt utstyr!"
*fniis* Jeg er jo hjemme og syk i dag og hodet har vel litt vel mye vatt i toppen! He he! Så derfor begynte jeg å nynne på tøydokke Anna sangen da jeg så det flotte kortet ditt!
Så utrolig lekkert det ble med juletreet på kortet! Du er jo helt rå damen!!
Snufs, host og hark fra mig;)

Caroline sa...

nææ så stilig kort!! :) likte juletreet super godt! Flinke Hanne :)

milli sa...

Så utrolig fint kort! Er tydelig at du kan å sy, for dette var jo helt førsteklasses.
Kjempemorsom detalj at du vatterte treet, gir det lille ekstra.
Layouten og fargene er kjempelekre!

Ha en super helg!

Klem
Camilla

annes paperfun sa...

Så nyyydelig julekort!!! Og DET flotte juletreet!!! Kjempeflott at du har lagt inn vatt der og fikk høyde på treet. Nydelig pyntet med perlene.
Ønsker deg en flott og kreativ helg :o)
klem fra Anne

Turid Mari sa...

Nydelig, Hanne :)
Denna utfordringa skremte mæ vekk ;) nål, tråd og stoff e ikkje mi sterkeste sida.. Hihi!! Men ser at det e ei av dine!! Herlig julestemning og med søte, delikate detalja! Syns søm e så fint på kort, og har kjøpt mæ en bitteliten craft symaskin, men vi e ikkje venna og han e forvist tilbake i eska ;) *knis*

Ha en fin dag, snuppa!

Heidi sa...

Altså hva er det denne damen ikke kan egentlig????? Ikke nok med at du tryller fram de utroligste kreasjoner med papir men jammen klarer du ikke å gjøre det samme med stoff!!!! Imponert jeg ???
JA!!!!!!!
Det er nesten så jeg sitter her og klapper for deg Hanne. Du er bare noe helt for deg selv du!

Tusen takk for koselig mail når jeg sto opp i dag. Gleder meg som en unge til resten

Nå må jeg løøøøøpe på jobb.

Stor klem fra
Heidi

Anonym sa...

For et fint kort =)

Lene Aase sa...

WOW Hanne, er helt stum av beundring!!! Nydelig bruk av perler!!!!
Håper du får en finfin helg:)

Klem fra Lene:)

Alina sa...

Gorgeous Christmas card, Hanne, a lovely idea!
Hugs, Alina

Rita sa...

Så koselig julekort Hanne, skikkelig lekkert. Men det å fylle treet med vatt, var en imponerende idè, så effektfullt!! Tft

Ønsker deg og dine ei super duper helg!

Klem fra solrike Florø (enn så lenge...)

Desirée sa...

Du er så oppfinnsom at jeg blir helt matt! Det ble knallfint! Bare du som kunne funnet på noe slikt!

Håper du har det bra der nede, god helg!

Klem fra Desiree

Lia sa...

wonderful card hanne love the colorcombo you used
big hugs Lia

Anonym sa...

Du grønne glitrende tre GOD DAG :-)
Klem

Bente sa...

Høres ut som tålmodighetsarbeid... men nydelig ble det!

Linanna DESIGNS sa...

Wow this is stunning, so much work put into this card, all that lovely beading too. You are so clever and obviously very patient! hugs Linda x

Maya sa...

Nyyydelig,Hanne!! *dåne*
Så stilig å klippe ett tre i papiret og fylle det med ett "ekte" ett *fnis*

Ha en flotters fredag,
klemmer fra Maya :)

Sandy sa...

Wow wow wow wow this is so elegant and wonderful.
Gorgeous Christmas Card. Love them. Hugs.

Torill sa...

Har du begynt med stoff?????
utrolig hva man kan holde skjult bak husets fire vegger!!! hihihihihihi...
Kjempe kult, Hanne!!!
- og ja, vet du - jeg har så mye kreativt i meg etter den helgen!!! (og utrolig med øresus og klang)
Så fru Stamnes må ta det litt roligere i svingene framover:-) men kreativ kan man være tross sykmelding:-)
klem klem

Unknown sa...

Oij oij!!! Så masse vakkert som var komt til her då Hanne!!!
Nyyydelig dette kortet med biter fra din tidligere stoffbruker-periode.. .LOL!!!!!
og julekortet og esken foran der igjen... WOW!!!
Så kreativ og flink du er!!
Vakkert blir det, alt du tar i, vennen!

klem,
Jorunn

Jannhild sa...

WOW, så nydelig flott juletre!! Helt nydelig kort, Hanne!
Dette må du ikke slutte med!!

Klem og ha en superflott helg!

Pia sa...

Super lækkert kort, et rigtig flot juletræ og stjerne, glæder mig til efter 14 dages ferie at komme igang med de sjove udfordringer på sukkersött

MacNina sa...

Utrolig flott kort!
Det juletreet var bare helt konge :o)
Alle fargene passet så godt sammen, og veldig smart med perlene og nålene.
Du er utrolig kreativ !

Caroline sa...

ps: har tagged deg i bloggen min :)

klem fra Caroline

Hildegunn sa...

Nydelig kort du har laget nok en gang!
Utolig flott med "lenka" rundt juletreet!

Ønsker deg en flott kveld!

Dawn sa...

You can do almost anything Hanne - this is just so beautiful and feels very vintage like...
Love it!

Hugs

Dawn
x

Deb Wood sa...

So very beautiful, love all the details!!!