søndag 3. mars 2013

Verdens tynneste bok ;)

I dag ønsker jeg velkommen til "ny" blogg, har rydda og fiksa litt her. Og laget ny header. Ka dokk syns? 


Jeg er straks på vei til min kjære lillebror, som hadde bursdag for nøyaktig en måned siden, med denne bittelitt forsinkede bursdagshilsenen. Min bror har temmelig mye han skal gjøre og tenke på og forholde seg til i løpet av et døgn, så derfor prøver jeg å finne på sånne gaver som gjør at han må sitte rolig en stund ;) En bok, foreksempel.

Fordi jeg ikke har pipling på hva som står på leseønskelista hans, er det like greit med et gavekort hos en bokhandel. Dette har jeg spunnet litt rundt, og laget kortet som en bok. Med bare en side i. Dermed tør jeg påstå at dette er verdens tynneste bok ;)

Tok noen bilder underveis, så da starter jeg med begynnelsen...

Jeg kuttet først to paneler grå Bazzill på 10x15 cm. Disse blir ytterkanten på kortet. Deretter kuttet jeg kremhvit kartong; ett panel på 19,5 x 14,5 som jeg brettet på midten, det andre på 9,7 x 14,5 cm (kartongen skal gå helt inn i det som blir ryggen på "boka", derfor litt rare mål).

Kuttet så to paneler mønsterpapir på 19 x 14 cm, og brettet begge på midten. Her ser du hele poenget med å gjøre som dette. Det er det brettede mønsterpapiret som holder sidene sammen. Ikke så dumt, altså, man unngår at "boka" blir så tykk, dessuten blir den veldig mye enklere å "bla i".

Svertet og rufset kantene før jeg limte alle panelene sammen...

...for til slutt å binde ryggen sammen med en bit kartong.

Det var det.

Da kommer den morsomme delen; dekoreringen :)
 Jeg tok innsidene først. På side 1 finner vi et gavekort og på side 2 har jeg skrevet en hilsen.

Jeg brukte konvolutten som fulgte med gavekortet. Den var grå og fin som den var, men jeg stemplet og svertet for å få den til å passe inn her.

Ganske lettlest, denne boka, for her er vi sannelig allerede på side 3 og 4 ;)
Og det er altså en sammenheng mellom denne fantastiske forklaringen på ordet "bokmål"...

...og det bokmerket som ligger på side 4. For det er jo et ord det går an å leke med, dette, og har du lest et stykke kan du trenge et merke som måler hvor langt du har lest. Det kan jo også brukes til å måle bokens lengde og bredde eller tykkelse eller - jadda ;)

Det var innsida  - var den ikke spennende, kanskje? ;)
Til slutt kom omslaget på. Først baksida...

...og helt til slutt fronten. Har vel ikke så mye å si om den, egentlig, den får tale for seg selv.

Så da får jeg kjøre, men først vil jeg takke for ditt bloggebesøk. Håper du får en fortsatt fin søndagskveld :)

1 kommentar:

Torun sa...

Denne boka var superfin! Og så fint at du har lagt ved en oppskrift på den! Er på utkikk etter tips til kort til konfirmanten min og dette var jo smart for da har man litt flere sider å skrive en hilsen, et lite dikt osv på. Takk for ideen! Forresten masse fint ellers i bloggen din og, kommer nok innom her flere ganger ja! :)